Rozpoczęto szkolenia samorządowców z ochrony ludności i obrony cywilnej
Szkolenia to efekt uchwalonej w 2024 r. ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Jednym z jej celów jest przygotowanie administracji publicznej do sytuacji kryzysowych.
Wojewoda podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wskazał, że w Akademii Pożarniczej w Warszawie przeszkolono już starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatu oraz wojewodów. Trwają szkolenia dla administracji rządowej.
"Na poziomie województw ustawa przewiduje przeszkolenie wójtów, burmistrzów i prezydentów mniejszych miast. Szkolenie w przypadku woj. śląskiego będzie dotyczyło 148 osób. Są to osoby, które w sytuacjach kryzysowych są odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców i funkcjonowanie gmin" – powiedział Marek Wójcik.
Podkreślił, że spora część samorządowców z woj. śląskiego już zetknęła się z sytuacjami kryzysowymi – powodziami lub nawałnicami. Szkolenie ma usystematyzować i poszerzyć ich wiedzę. Wskazał, że jest też grupa wójtów, burmistrzów i prezydentów, którzy urzędy objęli niedawno - po wyborach samorządowych w 2024 r. - i takiego doświadczenia im brakuje.
Komendant Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie st. bryg. Jarosław Jankowski poinformował, że w ciągu miesiąca zorganizowanych zostanie pięć trzydniowych szkoleń dla samorządowców z woj. śląskiego. Każde z nich przewiduje 24 godz. zajęć – wykładów, dyskusji oraz ćwiczeń.
"Szkolenia mają pozwolić samorządowcom lepiej i szybciej reagować na sytuacje kryzysowe. Pokazać im, jak ma wyglądać współpraca ze służbami ratowniczymi" – wyjaśnił st. bryg. Jarosław Jankowski.
Wojewoda przypomniał, że wydatki z budżetu państwa w ramach Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej w 2025 r. mają wynieść ok. 16 mld złotych. Zaznaczył, że ok. 500 mln zł powinno trafić do woj. śląskiego, a większość z tej kwoty do lokalnych samorządów, które będą mogły przeznaczyć te pieniądze m.in. na budowę obiektów zbiorowej ochrony, zabezpieczenie logistyczne i zapewnienie ciągłości dostaw, edukację oraz szkolenia.(PAP)
pato/ agz/
