3 październik 2019

Raport SWPS: Pracodawcy poszukują kompetencji miękkich u pracowników. Szczególnie przydatne są w branży gastronomicznej

W Polsce jest grupa około 3 mln osób w wieku 18-24 lata, a na uczelniach wyższych studiuje ponad 1,2 mln. Wielu z nich łączy naukę z pracą, rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową już na pierwszym roku. Częstym wyborem jest dla nich gastronomia, w tym restauracje McDonald’s. Uniwersytet SWPS sprawdził, jakie kompetencje są w tej chwili najbardziej cenione na rynku pracy i jak wypadają pod tym względem pracownicy McDonald’s w porównaniu z innymi pracującymi studentami.
REKLAMA

– Niezależnie od branży, niezależnie od tego co produkują albo jakie usługi oferują – pracodawcy poszukują kompetencji miękkich. Okazuje się, że tym, czego potrzebują najbardziej jest umiejętność wkładania wysiłku w swoje działania, co jest dziś towarem deficytowym, bo żyjemy w relatywnie przyjemnych czasach dobrobytu. Dalej pojawiają się kwestie dotyczące efektywnego zarządzania emocjami swoimi i grupy – a więc łagodzenia konfliktów, rozwiązywania problemów – oraz kultura osobista – wymienia dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.

Wśród innych, wysoko cenionych kompetencji pracodawcy wymienili m.in. wymyślanie kreatywnych rozwiązań, inspirowanie ludzi do angażowania się w nowe aktywności, dbanie o estetykę wykonywanej pracy, podejmowanie się realizacji niewykonywanego wcześniej zadania czy życzliwość w relacjach ze współpracownikami i klientami. Wyniki badania pokazały też, że kompetencje, których oczekują pracodawcy, są zbieżne z tymi, które zdaniem rodziców powinna kształtować pierwsza praca.

– Młodzi ludzie coraz bardziej zwracają uwagę na możliwości rozwoju, które daje im pracodawca. My też przykładamy do tego dużą wagę. Właśnie uruchomiliśmy dwa projekty rozwojowe. Pierwszy to szkolenia językowe, w których weźmie udział prawie 1 tys. osób z naszej organizacji. Drugi projekt to 3-letnie studia licencjackie współtworzone z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie, w których weźmie udział prawie 100 osób. Widzimy też, że coraz ważniejsze stają się szkolenia miękkie – w tym z kompetencji liderskich, kompetencji związanych z komunikowaniem, zarządzaniem ludźmi. My też stawiamy na nie w naszym programie rozwojowym – mówi Anna Borys-Karwacka.

Na zlecenie restauracyjnej sieci Uniwersytet SWPS sprawdził też jak pod względem kompetencji społeczno-zawodowych wypadają pracownicy McDonald’s na tle innych grup (zatrudnionych w innych sieciach gastronomicznych i niepracujących w ogóle). Wyniki pokazują, że pracownicy McDonald’s lepiej spełniają oczekiwania pracodawców pod względem wielu kompetencji i umiejętności. Oprócz większej wytrwałości, łatwiej zarządzają konfliktem w środowisku pracy, bez eskalowania negatywnych emocji. Potrafią łagodzić spory i są bardziej odważni – częściej potrafią zabrać głos na ważnym spotkaniu czy publicznie wyrazić swój sprzeciw. Lepiej radzą sobie tez z codziennymi sprawami, jak choćby wypełnienie zeznania podatkowego.

– Pracownicy McDonald’s w naszym badaniu uzyskali istotnie wyższe wyniki na tzw. skali samokontroli inicjującej. To zdolność efektywnego wdrażania swoich postanowień. Powoduje, że za deklaracją idzie konkretne działanie i tego faktycznie dziś pracodawcy oczekują. Można powiedzieć, że pracownicy McDonald’s to tzw. asertywni kierownicy, bowiem uzyskali istotnie wyższe wyniki niż pozostałe grupy, jeżeli chodzi o kwestie związane z zarządzaniem ludźmi, z elementem asertywności, umiejętności stawiania własnych granic – dodaje dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.

Według danych GUS, w Polsce na blisko 400 uczelniach studiuje 1,23 mln osób. Grupa 18-24-latków w Polsce liczy według GUS-u około 3 mln osób. Ci nierzadko rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową już na początku studiów, zdobywając pierwsze doświadczenia. To – obok korzyści finansowych – pozwala też wykształcić kompetencje przydatne na dalszym etapie kariery.

Z początkiem października studenci rozpoczęli nowy rok akademicki i coraz więcej z nich decyduje się łączyć naukę z pracą. Wielu znajduje zatrudnienie w gastronomii, częstym wyborem miejsca pracy są dla młodych restauracje McDonald’s.

– Staramy się oferować naszym pracownikom spójny pakiet korzyści. Oprócz bazy, czyli umowy o pracę, oferujemy elastyczne godziny zatrudnienia, które pozwalają łączyć je z innymi zobowiązaniami, jak choćby studia w przypadku młodych osób. To jest również przyjazna, inkluzywna atmosfera oraz rozwój, czyli z jednej strony - możliwość awansu w ramach organizacji, a z drugiej możliwość nabycia kompetencji, które potem przydadzą się na rynku pracy, niezależnie od kierunku, w jakim pracownik zdecyduje się pójść dalej – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald’s.

Według prognoz Głównego Urzędu Statystycznego do 2050 roku na polskim rynku może brakować nawet 10 mln pracowników. Jednocześnie w Polsce jest bardzo duża grupa osób biernych zawodowo – dotyczy to ponad 40 proc. osób powyżej 15. roku życia. Pomimo rekordowo niskiego bezrobocia co czwarty Polak pracuje na niestabilnych umowach i nawet połowa pracowników w Polsce nie ma zagwarantowanego urlopu lub płatnych nadgodzin.

– McDonald’s oferuje bardzo duże wsparcie, jeśli chodzi o dyspozycyjność i elastyczne godziny pracy. Studiuję ratownictwo medyczne i zaczynałam na I roku studiów. Pracuję już dwa lata i mam świetne doświadczenia, bo mogę dopasować sobie grafik tak, żeby pracować i studiować, a nawet pojechać gdzieś na wakacje. Po pół roku dostałam awans na Lidera Gościnności ze względu na świetny kontakt z gośćmi. McDonald’s bardzo uczy też pracy zespołowej, można rozwinąć swoje kompetencje miękkie – mówi Maja Klauzińska, lider gościnności McDonald’s Polska.

źródło: newseria.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Częstochowie

kiedy
2019-10-20 17:00
miejsce
Filharmonia Częstochowska,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-20 19:00
miejsce
Teatr im. Adama Mickiewicza,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-20 19:00
miejsce
PUB Sportowy Stacherczak,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-25 19:00
miejsce
Akademickie Centrum Kultury - Klub...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.