Jak negocjować cenę mieszkania deweloperskiego?

Negocjacje ceny mieszkania nigdy nie są łatwe. A na pewno do łatwych i przyjemnych nie należą pertraktacje z deweloperem. Warto jednak pamiętać, że choć na wstępie deweloper może sprawiać wrażenie nieprzystępnego, to jednak w większości przypadków zgadza się nieco obniżyć początkową cenę mieszkania. Żaden deweloper nie pozwoli jednak potraktować siebie jak cytryny i nie da się “wycisnąć”.
REKLAMA
Negocjacje z deweloperem – gdzie można ugrać najwięcej?

Stawki transakcyjne nowych mieszkań jak dotąd tylko w dwóch miastach wojewódzkich w Polsce – Warszawie i Gdańsku – przekroczyły poziom 8 tys. zł za metr kwadratowy powierzchni. Warto zaznaczyć, że to właśnie w tych dwóch miastach spośród siedmiu największych rynków mieszkaniowych w kraju można najwięcej osiągnąć podczas negocjacji z deweloperem.

Ile można wynegocjować z deweloperem?

Średnie ceny transakcyjne mieszkań deweloperskich bowiem najbardziej odbiegają tam od średnich cen ofertowych (o odpowiednio 658 zł oraz 744 zł). W dalszej kolejności znajdują się stolice województw śląskiego i dolnośląskiego. W Katowicach i Wrocławiu różnica wynosi 273 zł i 201 zł. W pozostałych miastach można przeciętnie liczyć na niższe już upusty, jeśli chodzi o nowe mieszkania na sprzedaż.

W Krakowie to statystycznie 193 zł, w Poznaniu 167 zł, a w Łodzi 157 zł. Choć te kwoty nie wydają się znaczne, to jednak gdy odnieść je do powierzchni całego lokalu zmieniają się w naprawdę pokaźne sumy. Dla przykładu, w przypadku lokum o powierzchni 50 mkw. w Krakowie obniżka przekłada się na 9 650 zł. A to już pieniądze nie do pogardzenia.

Różnica między średnią ceną ofertową i transakcyjną mieszkań z rynku pierwotnego, II kwartał 2019 r.


Opracowanie Twoje-miasto.pl dla serwisu Otodom, na podstawie raportu Narodowego Banku Polskiego.

Kiedy warto negocjować cenę mieszkania z deweloperem?

Negocjować warto zawsze, co nie znaczy, że negocjacje muszą być skuteczne. – Kupując nowe mieszkanie najłatwiej uzyskać rabat w dwóch momentach – przy rozpoczęciu budowy oraz przy zamykaniu projektu. W tym ostatnim przypadku, gdy deweloper chce rozpocząć nowe inwestycje, zwykle jest bardziej skłonny pójść na ustępstwa i może zaoferować rabat – zauważa Jarosław Krawczyk z Otodom.

Mieszkania deweloperskie, czyli jak bezpiecznie negocjować cenę domu
Trzeba jednak mieć się na baczności bowiem ostatnie niesprzedane mieszkania w projekcie to zwykle te, których po prostu jak dotąd nikt nie chciał. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że mają wady, które do tej pory skutecznie odstraszały potencjalnych nabywców.

Nowe mieszkania a ryzyko zakupu

Łatwiej jednak uzyskać korzystny upust w momencie rozpoczęcia inwestycji. Warto jednak pamiętać, że wówczas  deweloperzy zwykle „spinają” finansowanie projektu. Każdy dodatkowy sprzedany lokal mieszkalny to dla nich zastrzyk gotówki oraz argument w rozmowach z bankami.

Aleksander Skirmuntt, manager w Maxon Nieruchomości dodaje, że na etapie dziury w ziemi ceny nowych mieszkań są najniższe i wybór mieszkań największy, największe za to ryzyko zakupu. Po wybudowaniu ryzyko spada, ale wybór mieszkań jest ograniczony, a cena zwykle jest już wyższa. Dlatego, nawet jeśli deweloper da nam rabat to mieszkanie i tak będzie droższe  niż na etapie dziury w ziemi.

Autor:
Jarosław Mikołaj Skoczeń, redaktor naczelny Twoje-miasto.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Częstochowie

kiedy
2019-10-20 17:00
miejsce
Filharmonia Częstochowska,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-20 19:00
miejsce
Teatr im. Adama Mickiewicza,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-20 19:00
miejsce
PUB Sportowy Stacherczak,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-25 19:00
miejsce
Akademickie Centrum Kultury - Klub...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.