Krótka historia w Miejskiej Galerii Sztuki
Miejska Galeria Sztuki
13 maja o godz. 18.00 w sali Poplenerowej MGS nastąpi inauguracja instalacji
literacko - wizualnej zatytułowanej Krótka historia przypadku Małgorzaty
Dawidek Gryglickiej.
REKLAMA
Jest to propozycja wystawiennicza nawiązująca do organizowanych od lat
wspólnie z Biblioteką Publiczną w Częstochowie interdyscyplinarnych Dni
Książki. Jest próbą pokazania innych, odmiennych od naszych doświadczeń
czytelniczych form funkcjonowania literatury.
Autorka projektu to artystka i teoretyczka sztuki, dr historii sztuki.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz studiów doktoranckich w
Instytucie Historii Sztuki UAM w Poznaniu. Jej praca doktorska pt. Tekst
jako dzieło sztuki w Polsce po 1967 r. Kontekst i/a autonomie znaku
konkretnego została nagrodzona w konkursie Narodowego Centrum Kultury w 2010
r. W sztuce zajmuje się związkami pomiędzy słowem, jego obrazami i
desygnatami. Tworzy teksty wizualne, obiekty tekstowe, obrazy typograficzne.
Krótka historia przypadku jest - choć to zaskakujące - hipertekstem, a
więc formą literacką w zasadzie ściśle związaną z Internetem i funkcjonującą
w cyberprzestrzeni. Termin ten ukuł w latach 70-tych informatyk Ted Nielsen,
który określił nim niesekwencyjną przestrzeń narracyjną, jaka zaistniała
dzięki komputerom. Miejsca akapitów, rozdziałów i innych tradycyjnych
rodzajów podziału tekstu zajęły równoważne i jednakowo efemeryczne bloki
tekstu i grafiki o wymiarach komputerowego okna. Czytelnik hipertekstu może
wkroczyć w tekst w każdym niemal punkcie, zmienić tok narracji, zażądać
wstawek, korygować, poszerzać, usuwać. Teksty nie mają końca ponieważ
czytelnik, (albo pisarz) zawsze może kontynuować lub opowiadać na nowo.
(definicja za "Moja historia czytania" Alberto Manuela, Muza, 2007). W
interpretacji Gryglickiej nastąpiło tu dość przewrotne odwrócenie ról - oto
hipertekst zostaje wprost przeniesiony do "realu".
Małgorzata Dawidek Gryglicka zaprasza widza do interakcji - to bezpośredni
udział odbiorcy jest warunkiem zaistnienia znaczeniowego instalacji. Lektura
opowiadania wymaga podjęcia gry, wstąpienia do labiryntu i komponowania
treści wg wskazówek lub z własnego wyboru. Sposób odbioru tej książki w tak
znacznie sugerujący współczesne doświadczenia odbiorcze użytkowników
Internetu i innych tekstów kultury XXI wieku, jest też w pewnym sensie
realizacją greckiego mitu o nici Ariadny.
Ekspozycja do 12 czerwca 2011 r.
Źródło: Miejska Galeria Sztuki
wspólnie z Biblioteką Publiczną w Częstochowie interdyscyplinarnych Dni
Książki. Jest próbą pokazania innych, odmiennych od naszych doświadczeń
czytelniczych form funkcjonowania literatury.
Autorka projektu to artystka i teoretyczka sztuki, dr historii sztuki.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz studiów doktoranckich w
Instytucie Historii Sztuki UAM w Poznaniu. Jej praca doktorska pt. Tekst
jako dzieło sztuki w Polsce po 1967 r. Kontekst i/a autonomie znaku
konkretnego została nagrodzona w konkursie Narodowego Centrum Kultury w 2010
r. W sztuce zajmuje się związkami pomiędzy słowem, jego obrazami i
desygnatami. Tworzy teksty wizualne, obiekty tekstowe, obrazy typograficzne.
Krótka historia przypadku jest - choć to zaskakujące - hipertekstem, a
więc formą literacką w zasadzie ściśle związaną z Internetem i funkcjonującą
w cyberprzestrzeni. Termin ten ukuł w latach 70-tych informatyk Ted Nielsen,
który określił nim niesekwencyjną przestrzeń narracyjną, jaka zaistniała
dzięki komputerom. Miejsca akapitów, rozdziałów i innych tradycyjnych
rodzajów podziału tekstu zajęły równoważne i jednakowo efemeryczne bloki
wkroczyć w tekst w każdym niemal punkcie, zmienić tok narracji, zażądać
wstawek, korygować, poszerzać, usuwać. Teksty nie mają końca ponieważ
czytelnik, (albo pisarz) zawsze może kontynuować lub opowiadać na nowo.
(definicja za "Moja historia czytania" Alberto Manuela, Muza, 2007). W
interpretacji Gryglickiej nastąpiło tu dość przewrotne odwrócenie ról - oto
hipertekst zostaje wprost przeniesiony do "realu".
Małgorzata Dawidek Gryglicka zaprasza widza do interakcji - to bezpośredni
udział odbiorcy jest warunkiem zaistnienia znaczeniowego instalacji. Lektura
opowiadania wymaga podjęcia gry, wstąpienia do labiryntu i komponowania
treści wg wskazówek lub z własnego wyboru. Sposób odbioru tej książki w tak
znacznie sugerujący współczesne doświadczenia odbiorcze użytkowników
Internetu i innych tekstów kultury XXI wieku, jest też w pewnym sensie
realizacją greckiego mitu o nici Ariadny.
Ekspozycja do 12 czerwca 2011 r.
Źródło: Miejska Galeria Sztuki
PRZECZYTAJ JESZCZE