Śląskie / GDDKiA zamówiła oświetlenie 33 przejść dla pieszych w powiecie częstochowskim
"Podpisaliśmy kolejną umowę na realizację inwestycji z rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Wartość kontraktu to ponad 1,7 miliona złotych. Tym razem inwestycja obejmie poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 33 lokalizacjach na terenie powiatu częstochowskiego" - poinformował Prusak.
Przejścia dla pieszych, na których zostanie wybudowane oświetlenie są w ciągu dk 46 w Olsztynie oraz Janowie, a także w ciągu dk 91 w miejscowościach: Kłomnice, Witkowice, Rudniki i Rędziny. Prace będące przedmiotem umowy wykona firma Inżynieria Ruchu Drogowego z Częstochowy. Zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić do 6 miesięcy od daty podpisania umowy.
"Wykonawca zobowiązał się do przygotowania dokumentacji projektowej i docelowej organizacji ruchu. Po akceptacji opracowań projektowych oraz zatwierdzeniu organizacji ruchu wybuduje dedykowane oświetlenia dla pieszych. Tam, gdzie to niezbędne, wykona prace brukarskie, w tym budowę dojść dla pieszych i +kostki integracyjne+ wraz z niezbędną modyfikacją oznakowania pionowego i poziomego" - wyjaśnił rzecznik Prusak.
"+Kostka integracyjna+ ma różną fakturę, i niewidomy idąc po niej może wyczuć, że zbliża się do krawędzi jezdni i będzie ją przekraczał, czy też idzie wzdłuż ciągu, jaki jest dla niego przeznaczony. Tam gdzie jest ciąg wyznaczony dla niewidomych, ta faktura jest w postaci podłużnych pasków, wybrzuszeń, które tworzą ciąg. A jak się zbliża do przejścia dla pieszych ma ona takie punkty, wybrzuszenia" - szczegółowo przybliżył pojęcie "kostki integracyjnej" rzecznik GDDKiA.
Celami Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej są: ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma to spowodować redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań z Programu ma umożliwić eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program ten wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.(PAP)
Autor: Maciej Świerzy
macs/ mark/