Oficjalne otwarcie przebudowanego odcinka DK 46
Otwarcie dla ruchu ostatniego odcinka inwestycji tzw. obejścia ul. św. Barbary, łączącego rondo u zbiegu ulic św. Jadwigi, Głównej, św. Barbary z rondem przy ul. K. Pułaskiego poprzedzone zostało konferencją prasową Prezydenta Miasta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka, w obecności parlamentarzystów, przedstawicieli Rady Miasta Częstochowy, firm realizujących inwestycję oraz dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych w nią zaangażowanych.
"Przez realizację tej inwestycji przewinęło się czterech dyrektorów (Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie). Zaczynał ją Mariusz Sikora, wtedy kiedy to był czas pozyskiwania pieniędzy, rozpisywania przetargów. Później Piotr Kurkowski, później Piotr Grzybowski - dzisiejszy wiceprezydent i wreszcie Joanna Holi-Sosnowska, która chyba największy ciężar realizacyjny przeniosła na swoich barkach" - powiedział m. in. Prezydent Miasta.
Jak poinformował Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie, zadanie „Rozbudowy DK 46 – ul. Głównej i ul. Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. K. Pułaskiego w Częstochowie” stanowiło strategiczną inwestycję realizowaną dzięki dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oprócz budowy infrastruktury drogowej oraz podziemnych sieci mediów, na odcinku objętym pracami powstały drogi dla rowerów, nowe chodniki, oświetlenie, trzy ronda, a także skrzyżowania poprzeczne.
Dzięki nowej drodze biegnącej tzw. obejściem ul. św. Barbary komunikacyjnie odciążona zostanie zachodnia część centrum miasta, którą w ten sposób ominie ruch tranzytowy. Odcinek przebudowy w istniejącym śladzie wynosi ok. 5,7 km, nowa droga biegnie przez ok. 1,8 km. To daje łączną długość inwestycji ok. 7,5 km.
Usprawnienie ruchu drogowego wraz z eliminacją ryzyka wykonania kolizyjnych manewrów były jednymi z priorytetów projektantów tej przebudowy. Zastosowano tutaj znane w Polsce i Europie rozwiązanie polegające na wytyczeniu w starym śladzie drogi pasa manewrowego pomiędzy głównymi ciągami ruchu. Jego powierzchnia z kostki brukowej ma umożliwić kierowcom skręty do posesji bez blokowania ruchu głównego oraz awaryjne mijanie.
Inwestycja wraz z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej (85 procent wartości) kosztowała ponad 98 mln zł (jest to koszt "projektowy" - nie uwzględniający kosztów robót dodatkowych). Przebudowę rozpoczęto pod koniec lata 2021 roku.(PAP)
Autor: Maciej Świerzy
macs/ apiech/